Δευτέρα, 11 Φεβρουαρίου 2019

Τα ΚΕΠ µπαίνουν στο σπίτι µας – Τέλος οι ουρές, όλα με ένα «κλικ»


Στην τελική ευθεία βρίσκεται η υλοποίηση του έργου που θα δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να έχουν πρόσβαση σε δηµόσια έγγραφα µε ένα κλικ
Έτοιµα είναι τα τεχνικά δελτία για τον διαγωνισμό µέσω του οποίου το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης αναβαθμίζει τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ), περνώντας τη σχέση µε τους κρατικούς φορείς στην ψηφιακή εποχή, στην οποία τα πιστοποιητικά θα εκδίδονται εξ αποστάσεως και µε αυτεπάγγελτη αναζήτηση.

Τα σχετικά κείμενα έχουν ήδη εγκριθεί από το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης και η διαγωνιστική διαδικασία θα ξεκινήσει τον Μάρτιο, ώστε η υλοποίηση του «ψηφιακού ΚΕΠ» (eKEP) να ξεκινήσει μέσα στο 2019. Στους πέντε βασικούς στόχους του έργου περιλαμβάνονται:
  1. Ο εκσυγχρονισμός της λειτουργίας των ΚΕΠ τόσο για τους υπαλλήλους όσο και για τους πολίτες/επιχειρήσεις, µε την εισαγωγή ψηφιακών διαδικασιών επικοινωνίας και διεκπεραίωσης υποθέσεων.
  2. Η εισαγωγή διαδικασιών ηλεκτρονικής αυτεπάγγελτης αναζήτησης εγγράφων.
  3. Η αναβάθμιση των υποδομών µέσω της μεταφοράς τους στο G-Cloud, µε παράλληλη εξασφάλιση της βιωσιμότητάς τους ως αυτόνομου πληροφοριακού συστήματος. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργείται ενιαίο περιβάλλον εργασίας σε όλα τα ΚΕΠ.
  4. Ο διαχωρισμός του eKEP από την Πύλη ΕΡΜΗΣ στην οποία στηρίζεται σήμερα η λειτουργία των ΚΕΠ και η εξασφάλιση έτσι της βιωσιμότητάς του.
  5. Η παροχή εξ αποστάσεως εγκεκριμένης ηλεκτρονικής υπογραφής.
Τα πιστοποιητικά που ζητούν οι πολίτες θα εκδίδονται εξ αποστάσεως και µε αυτεπάγγελτη αναζήτηση
Τα ΚΕΠ έχουν καταφέρει να εξελιχθούν σε θεσμό που εκτιμούν οι πολίτες, καθώς τους απάλλαξε από το κυνήγι των εγγράφων από υπηρεσία σε υπηρεσία. Σήμερα υπάρχουν ανά την Επικράτεια 1.064 γραφεία ΚΕΠ, που διεκπεραιώνουν περίπου 1.000 διαφορετικές εργασίες. Μέσα στο 2017 διεκπεραιώθηκαν από τα ΚΕΠ συνολικά 8.519.381 υποθέσεις, αλλά για την ολοκλήρωσή τους χρειάστηκε η φυσική παρουσία του πολίτη είτε στην αρχική αίτηση είτε και ενδιαμέσως εάν απαιτούνταν πρόσθετα δικαιολογητικά. Οµως η λειτουργία των ΚΕΠ έχει αρχίσει να φθάνει στα όρια των δυνατοτήτων της, καθώς:
Ο εξοπλισμός του λειτουργούντος συστήματος ΕΡΜΗΣ – ΚΕΠ αποκτήθηκε προ δεκαετίας, δημιουργεί πολλά προβλήματα στην καθημερινή λειτουργία των ΚΕΠ και αυξάνει τον κίνδυνο διακοπής των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Οι 3.500 υπάλληλοι των ΚΕΠ χρησιµοποιούν το ΚΕΠ-BO (Back Office) που βρίσκεται στις υποδομές της Πύλης ΕΡΜΗΣ, για την εισαγωγή, παρακολούθηση και ολοκλήρωση των υποθέσεων. Η διεκπεραίωση για έναν μικρό αριθμό από πιστοποιημένες διαδικασίες είναι ηλεκτρονική, δηλαδή µέσω διαλειτουργικότητας της Πύλης ΕΡΜΗΣ και του Πληροφοριακού Συστήματος του φορέα που εκδίδει το έγγραφο (π.χ. έναν δήµο).
Έτσι, ο αιτών παραλαμβάνει το έγγραφο που ζήτησε επιτόπου χωρίς σημαντικές απαιτήσεις από πλευράς δικαιολογητικών (π.χ. αρκεί ταυτότητα, απόδειξη ∆ΕΗ κ.λπ.). «Οι περισσότερες όμως πιστοποιημένες διαδικασίες ΚΕΠ διεκπεραιώνονται εξωσυστημικά, δηλαδή το αίτημα προωθείται προς τον αρμόδιο φορέα είτε µέσω πιστοποιημένων φαξ είτε και παραδοσιακά, δηλαδή ο φυσικός φάκελος προωθείται µέσω ταχυδρομείου ή υπαλλήλου ΚΕΠ», όπως αναφέρεται στο τεχνικό δελτίο. Κύρια αιτία αυτού είναι το γεγονός ότι ενώ οι υπάλληλοι των ΚΕΠ έχουν εξοπλιστεί µε πιστοποιητικά για την ψηφιακή υπογραφή εγγράφων και θα μπορούσαν να διαβιβάζουν ηλεκτρονικά µέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου τα αιτήματα και τα δικαιολογητικά, δεν ισχύει το ίδιο για τους αρμόδιους φορείς στο σύνολό τους.
Τα πέντε υποέργα
Τα υποέργα στον δρόµο της πλήρους ψηφιοποίησης των ΚΕΠ, όπως περιγράφονται στα τεχνικά δελτία, είναι: 1) Νέο πληροφοριακό σύστηµα «Ψηφιακό ΚΕΠ (eKEP), 2) Εικονικό γραφείο υπαλλήλου ΚΕΠ – ∆ιαµόρφωση κεντρικής υποδοµής (Application & Desktop Virtualization), 3) Εξοπλισµός υπαλλήλου ΚΕΠ (Thin Based Computing), 4) Υπηρεσίες αποτύπωσης και ανανέωσης/ διαγραφής διαδικασιών ΚΕΠ και 5) Προµήθεια Εγκεκριµένων ∆ιατάξεων ∆ηµιουργίας Υπογραφής (Ε∆∆Υ). Για τις πρώτες δράσεις του έργου ο προϋπολογισµός είναι 2,4 εκατ. ευρώ, µέσω ΕΣΠΑ.
Το 2017 τα ΚΕΠ διεκπεραίωσαν συνολικά 8.519.381 υποθέσεις. Για την ολοκλήρωσή τους χρειάστηκε η φυσική παρουσία του πολίτη είτε στην αρχική αίτηση είτε και ενδιαµέσως εάν απαιτούνταν πρόσθετα δικαιολογητικά
Εφάπαξ η υποβολή στοιχείων και δικαιολογητικών
Με την υλοποίηση αυτών των σταδίων, ο θεσµός των ΚΕΠ θα περάσει στο επόµενο επίπεδο λειτουργίας. Οι πολίτες και οι επιχειρήσεις θα πάψουν πλέον να είναι οι διακινητές εγγράφων για λογαριασµό του ∆ηµοσίου. Το σύστηµα θα διαθέτει έναν ισχυρό µηχανισµό καταγραφής ενεργειών χρηστών. Μέσω αυτού του συστήµατος, για όλα τα δικαιολογητικά που µπορούν να εκδοθούν ηλεκτρονικά, ο πολίτης δεν θα χρειάζεται να κάνει καµία ενέργεια, ούτε σε ΚΕΠ, ούτε στην Εθνική Πύλη ΕΡΜΗΣ, ούτε σε οποιονδήποτε δηµόσιο φορέα. Θα αρκεί όταν υποβάλλει την αίτηση να συναινεί στην αυτεπάγγελτη αναζήτησή τους.
«Εµβληµατικό έργο», στο πλαίσιο της µεταρρύθµισης και απλοποίησης των διαδικασιών της ∆ηµόσιας ∆ιοίκησης, χαρακτηρίζει το ψηφιακό ΚΕΠ ο γενικός γραµµατέας του υπουργείου ∆ιοικητικής Ανασυγκρότησης, Γρηγόρης Θεοδωράκης: «Με τα ψηφιακά ΚΕΠ περνάµε στη λογική της αρχής ”µόνον άπαξ” (once only), που σηµαίνει ότι πληροφορίες και στοιχεία που έχουν προσκοµιστεί σε δηµόσιες Αρχές δεν απαιτείται να υποβληθούν ξανά. ∆ηλαδή, δικαιολογητικά θα υποβάλλονται µόνο µία φορά και από εκεί και πέρα η ∆ηµόσια ∆ιοίκηση είναι υποχρεωµένη από µόνη της να τα αναζητά και να τα παρέχει όταν αυτά ζητούνται».
Οπως σηµειώνει, «θα αρκεί η υποβολή του αιτήµατος (online ή µε φυσική παρουσία) και άµεσα ο αιτών θα λαµβάνει την απάντηση ”έλα να πάρεις την άδειά σου” ή «δεν µπορείς να πάρεις την άδειά σου για τους X λόγους». Ο κ. Θεοδωράκης υπενθυµίζει επίσης ότι έχει δροµολογηθεί και η ενίσχυση των ΚΕΠ µέσω ΑΣΕΠ µε 152 νέους, µόνιµους υπαλλήλους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου